Lånat böcker.

Efter en fika på stan med fin vän så begav jag mig till biblioteket.
Jag älskar att både jag o J fått en ny bättre och mer ekonomisk vana att låna bkcer istället för o köpa.
Så grymt smidigt med nu när man kan låna om de på nätet.

Pesonalen på praktiken hade varit på en föreläsning av Ingela Olsson om barnuppfostran i olika kulturer.
Tyvärr fick jag inte följa med (kostade pengar) och det var riktigt synd efter vad jag fått höra i efterhand.

Hon ska dock ha mer utbildningar på min praktik och hade nu lämnat ifrån sig en litteraturlista på böcker hon rekommenderade. Jag roffade åt mig en lista och idag lånade jag 2 av böckerna som stod namngivna.
Den ena var den här:


"När Pela Atroshi mördades den 24 juni 1999 fick svenska språket ett nytt ord: Hedersmord.
Syftet med ett hedersmord är att tvätta bort skammen från släktens namn. Tanken var att Pela skulle glömmas bort.
Men Pela har en lillasyster. Hon ville ge sin syster upprättelse. Genom hennes vittnesmål kunde två farbröder såväl gripas som dömas till livstids fängelse för mordet på Pela.
Detta är lillasysterns berättelse. Den är unik och inte tidigare berättad. Boken är även ett dokument ur den svenska samtiden. Vad är ett hedersmord? Hur ser traditionen ut? Hur kan en man anse det vara sin plikt att mörda en dotter
?"

Och den andra var den här:



"I dagens Sverige finns ca 1.6 miljoner individer med utländsk bakgrund. De har, allmänt sett, ett större behov av stöd från olika sociala och vårdande institutioner jämfört med personer med helsvensk bakgrund. Författarna till denna antologi belyser ett antal kunskapsområden som är speciellt viktiga för psykologer och socialarbetare att känna till i mötet med människor med annan kulturbakgrund."

Den första är jag egentligen mest förväntansfull att läsa men jag började med den andra.
Jag känner att jag behöver kunskap i hur man möter en människa från en annan kultur och vad som är viktigt att tänka på.

SER VERKLIGEN FRAM EMOT EN FRAMTID SOM BEHANDLINGSPEDAGOG!



Kommentarer
Postat av: Therese Nellie o Maja

Tack för din kommentar.

När e du klar beh.pedagog? Kram

2010-10-27 @ 10:47:37
URL: http://fesan.webblogg.se/
Postat av: Karin

Då får du berätta vad du tyckte om böckerna så kanske jag blir så pass inspirerad att jag oxå fixar hem dom :) Kram

2010-10-27 @ 11:28:44
URL: http://www.lilaconverse.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0