Shopping

Ja, som ni kunde läsa igår så var jag alltså ledig från skolan idag.
Jag spenderade ju natten på jobbet och fast jag var sååå trött när jag kom hem valde jag att istället för att lägga mig, ta en dusch och på med paltorna igen.
Sen spenderas dagen på både A6 och i stan.

Jag har äntligen fått lite juklappar handlade.
6 stycken närmare bestämt =)
Måste skriva upp vad jag handlat nu och till vem så jag inte handlar dubbelt eller glömmer nån ;)

Jag tycker det är roligt att hadla julklappar men det är inte fullt så kul att se pengarna rulla från kontot.
Det får bli lite snåla klappar i år.
Har inte råd att lägga så mycket pengar.

Det är ju tanken som räknas =)
Right ;P


...

Ibland blir jag så jäkla trött på min skola.
Nästan så jag undrar om det är en skola eller kanske ett dagis?!
Det krävs knappt någonting av en och om man vill ha kunskap känns det som att det enbart är upp till en själv.
Denna veckan skulle vi ha 4 dagar i skolan (10-15).
Nu ska vi ha 2 tim idag, 2 tim på torsdag och fredag.
Det är ju ingenting.
Och detta betalar jag för (CSN)

Hade det inte varit för praktiken så vet jag inte hur jag skulle kunna söka ett arbete som behandlingspedagog.
Kunskapen jag fått i skolan hade jag kunnat få på ett halvår i stället för 1 ½ (bortser från praktiken)
Det är så jäkla dålig undervisning, läraren ställer in lektion stup i kvarten och gör annat.

Skickar med ett A4 hem och ber en svara på några frågor och anser att det ska motsvara s.k. hemstudier.
Det är ju pinsamt.
Jag vill inte ha 100 000 i studieskuld för ingenting.
Jag vill ha kunskap och kännedom om saker och ting och även om det är gött att va ledig så var det inte därför jag sökt till skolan.
Hade jag velat va ledig hade jag gått på A-kassa eller soc. bidrag.

Usch, nu ska jag pausa lite innan jag åker till jobbet och försöka hitta det goda humöret som försvann nånstans på vägen i förmiddags.


Hemskt

Ja är hemma igen, efter en fruktansvärd resa upp hit idag.
Vad som i vanliga fall tar oss 2 ½ timme att köra tog oss idag: över 4 timmar
PÅ grund av extrem snökaos.
Det piskade mot bilrutan och när jag körde och innan vi lyckadeas byta av (va på motorvägen) började jag nästan gråta så läskigt det var, var bombsäker på att vi skulle köra av vägen.


Sköt o va hemma med andra ord.
Även om jag mer än gärna skulle stannat längre.
Har haft en toppenhelg!!!!!
Men mer om det en annan dag.







Imorgon blir en låååång dag. SKola till 15 o sen direkt till jobbet (börjar 16).
Sova natten där och sen slutar jag på tis. morgon och då direkt till skolan igen.

Med andra ord: träffar inte J på 1 & ½ dygn från o med imorgon bitti :/


Bloggtips

Jag slänger snart telefonhelvetet i väggen.
Min familj och mina vänner har ringt och messat hela jävla dagen och frågat om vi ska köra och när vi ska köra och att vi ska köra direkt.
Jättegulligt av er att tänka på oss men för helvete, ring inte mer nu!!!!

Vi var osäkra på om vi skulle kunna köra inann i veckan eftersom det har snöat så mycket och vägarna (även de stora) har varit jättedåliga.
Men, nu ser det bättre ut och om det inte blir värre inom en halvtimme (J slutar kl 16) så kör vi som planerat.
Och ja, vi ska ta det lugnt, och ja vi ska inte stressa och ja......

Till nåt annat.
Jag läser ofta bloggen "Den starkaste stjärnan".
Det är Victors mamma Sofie, som skriver.
Victor är död, han dog i cancer bara 1 och ½ år gammal :(
Victor och hans familj var också med i serien Sjukhuset som gick på tv.

Nu har Victor en lillasyster: Vilma.
Bloggen handlar både om Victor, Vilma och Victors familj.
Det är en stark och gripande, jordnära och "rakt ur hjärtat" blogg.
Sofie och Peter har gått igenom alla föräldras mardröm: Att förlora sitt barn.


Nu syns Sofie på tv i en reklam för Barncancerfonden.
Och jag snyftar när jag ser den..



Freedom

Fan vad jag älskar mitt jobb.
Verkligen.
Mest älskar jag det för att det är utmanande och jag lär mig så ofantligt mycket.
Det blir aldrig tråkigt, det kan bli jobbigt men aldrig tråkigt.

Idag pratade jag o en annan personal om livet i ett annat land.
Det är som natt och dag och jag fick verkligen känslan "vilken tur jag har som är född här i Sverige".
Som inte behöver dölja vem jag är eller vara konstant rädd att någon ska få för sig att jag har kollat åt fel håll eller ljuga ihop nåt om mig.

Att kunna vissla när man är och handlar utan att bli gripen av polisen (om du visslar kanske du visslar åt en tjej eller kille), att kunna vända mig om utan att ngn ska tro att jag tittar på en annan man, att kunna ha en fläta i mitt hår och visa för folk, att kunna ha hål i öronen.
Såna självklara grejer.
Men skambelagt i andra länder.
Det känns som en katt och råtta leka.
Man letar efter saker att döma för.

Fruktansvärt.

Mycket är kanske dåligt med Sverige men vi har kommit ofattbart långt jämfört med andra.
Jag (med många andra) tror på godhet och förlåtelse

Och framförallt älskar jag en sak vi har: FRIHET!


And I love it ♥


Mitt Afrika.








 


MITT AFRIKA.

Min stora, stora dröm så länge jag kan minnas har varit att få bo i Afrika.
Ute i Afrika med människorna och djuren där runt omkring mig.
Landet, kulturen, naturen.
Allt är ett♥

Jag tänker på det ofta, den drömmen.
Jag ska be för att den blir sann.


SLUT PÅ KONTOT!!!!!!

Har precis betalat mina räkningar och undrar hur i helsike jag ska ha råd att köpa en enda julklapp detta året.
Lägg till att vi alltså inte får nåt studiebidrag i December, inte en krona, 0 spänn!!!!!!!!

Jesus, det här kommer bli tufft.
Nästa år ska jag definitivt rösta för förslaget att vi delar upp.
Alltså att alla familjemedlemmar (utom barnen) får en som de köper till och på det viset får alla också en.
Då kan man ju köpa nåt mer rejält med.

Detta året måste jag verkligen anstärnga mig för att komma på bra men billiga juklappar.
Kottar?, Snö?, 50-örestuggumi?
Fan allt bra är detsamma som dyrt!!

Och nu sticker jag in till stan för o göra av med pengarna jag inte har.
Sen åker jag till jobbet för att dra ihop några kronor.

Känslan: Crap!!!!!!!!


Hemma hos oss

Är hemma från skolan idag.
Efter busvädret igår och efter tisdagens hemska körning från Värnamo så beslutade jag mig för att vara hemma.
Jag bara hoppas vi kan åka tilll Skåne imorgon men är det allt för illa på vägarna så kommer vi strunt i det.
Det finns risker värda att ta och det finns risker som absolut inte är värda att ta.

Istället har jag sett till att få upp ljusstakarna och stjärnor här hemma eftersom vi förmodligen inte ska vara hemma i helgen.
J får ansvara över den stora stjärnan i vardagsrummet men de andra är på plats.

Igår när jag kom hem hade J fixat lite saker som jag bad honom göra.
Och jäklar vad fint det blev, bara måste visa er här.


Ser ni nåt nytt ;)
Visst, på lilla väggen till höger om fönstret.


"Kärlek" fick jag av syrran för ett tag sen (hon jobbar på växthuset och hade köpt den där). Tavelramen är gammal och likaså kortet, och porträttet är ju det Louice ritade.
Tycker det blev så fint♥

Visar en närbild på det "nypyntade" fönstret med. Vår lilla ljusstake är så söt och precis lagom att ha i ett litet fönster tycker jag =)

Får skaffa en lite mer "julig" blomma med =)

FINT VA =) =)


JAG

Ankis blogg läste jag om 30 dagars inlägg.
Alltså i korthet 30 bestämda teman för blogginlägg.
Hmm.. vet inte riktigt om det är min grej men samtidigt så tyckte jag att en del av ämnena är riktigt intressanta.
Vi kör väl ett test och funkar det inte så blir det som inspiration till inlägg och tankar som väcks när man läser.

DAG 1) Presentera dig själv.

Ibland kan jag undra själv vem jag är.
Missförstå mig inte, klart jag vet hur jag är på många sätt men samtidigt så är jag så olika beroende på vem jag är med och det kanske är egenskapen definierat som... anpassningsbar?!

Så här beskriver många mig:
ROLIG (Kommer nästan alltid först), LUGN, HETSIGT HUMÖR, ENVIS, MÅLMEDVETEN, ORÄDD, NYFIKEN, SJÄLVUTMANANDE, KLOK,

Ni ser ju själv att en del saker talar emot varandra Lugn vs. hetsigt humör till exempel.
Jag är på ett visst sätt på jobbet och ett visst sätt annars.
Jag kan vara väldigt lugn när det krävs men också jäkligt drivande och "på".

Jag skojar mycket och att vara rolig och få folk att skratta är det bästa jag vet.
Ofta när nån säger något (i en lämplig situation) får jag upp en mening eller börja tänka på nåt humoristiskt.
Då säger jag det.

Men om jag ska vara helt ärlig så kan jag ibland bli så jävla trött på "skämtsamma Bella".
För vem ser egentligen mig när jag hela tiden håller på att skoja.
Jag tror också att jag ibland "gömmer" mig bak denna humor och dessa skämt.

Det är lätt att säga nåt roligt eller nåt skämtsamt för att "komma undan" jobbiga grejer.

Själv utmanande och målmedveten det är jag och jag älskar att jag är det.
Det värsta som finns i mina ögon är folk som ger upp innan den riktiga kampen ens börjat.
Eller folk som "finner sig i sin situation" för att de orkar ta tag i det och vågar chansa.
Jag har en del personer nära mig med den egenskap och jag tror att det gjort mig precis tvärtom.

Jag vill inte bli en sån som finner mig i att må dåligt och jag har lärt mig att kämpar du bara tillräckligt hårt och jävligt så går det mesta att få som du vill.

När Andreas Carlsson var med  i förkväll och skulle ge livstips så sa han:

VÅGA DRÖM STORT!

Och fan vad jag började älska dom orden♥


Hondendär


Mot älskade jobbet (på riktigt)

Har funderat fram och tillabak på om jag ska till bilen eller bussen till jobbet.
Det smartaste kanske kan tyckas vara att ta bussen men då måste J hämta mig klockan 23 ikväll o känner jag honom rätt så snusar han gärna gott då.
Därför blir det nog bilen.

Ska ge mig ut redan nu (börjar 15) även om det bara tar 5 min att köra dit.
Känns som jag kommer få spendera en stund med att hitta bilen under all snö ;)

SKa bli kul att få komma dit igen och träffa alla pojkarna.
Älskar att jag äntligen fått ett timvik/ jobb jag verkligen trivs med och tycker är skoj.
Det får mig att verkligen att minnas varför jag tog beslutet att börja plugga för 1 ½ år sen.
Det ver ju just för att få denna känslan när man går till jobbet och framförallt när man är där =)



Hålla tummarna för att jag inte fastnar i en snödriva =)


Repeat på spotify ;)

Just nu spelar jag Four tops hela tiden =)
Tycker där är jättemånga låtar som är superbra :D

Den här gör mig jätteglad, en sån där "Feelgood låt"



Åh den här är ju med jätteskön, lidande i den men ändå blir man glad.




Och denna som ju också jsöng av Linnea i idol i Fredags är ju en underbar kärlekslåt

I can't help myself, I love you and nobody else



Frågor om Islam

Vi har snöstorm här uppe.
Det blåser nåt så in i helvete och snöar.

Vad kan då passa bättre än att gosa in sig i en mjuk gosig filt i soffan med en bra bok.
Tidigare har jag läst lite blandade böcker men efterhand som jag blivit mer insatt i min utbildning och mer intresse har väckts kring olika ämnen osv så har det blivit att jag läst mer böcker som lär mig saker jag kan ha nytta av.
Att jag utbildar mig till behandlingspedagog är ju inte bara för att ha ett jobb utan för att jag har ett stort intresse kring olika typer av människor, männsikors beteende, religioner, missbruk m.m.

Idag när J♥ skulle till biblan skickade jag bud med 2 böcker.
Den ena tänkte jag ge mig in på redan ikväll:



99 Frågor om Islam.

"Vad säger koranen om slöjan"
"Har självmordsattentat med religion att göra"
"Ger Islam stöd för hedersmord"

Är några av frågorna som besvaras i boken.
Väldigt vanliga frågor om Islam och som är mycket intressanta att få svar på.

SPÄNNANDE..


Suck av lättnad

Äntligen är det över.
Praktikredovisningen är över och det gick faktiskt smärtfritt.
Så jävla sköööönt♥
Jag är en social person som inte har svårt för att prata och ta kontakt men såna här redovisningar där man talar utifrån sin egen erfarenhet och sin egen syn på det hatar jag.
Blir sååå nervös!
Många som har svårt att tro det om mej.


Jag fick tacka nej till distanskursen och det gjorde jag med.
Jag orkar helt enkelt inte.
Vill fokusera på annat nu och inte stressa.
Ikväll ska jag bara slappa o ta det lugnt om allt går enligt planerna.

Har börjat med kaffemys redan och ätit en hel ask av mina favoriter.


I♥U Licorice Persimon.


Ny stajl :)

Jag kom på att jag glömt visa min nya hårfärg för er.
Det är bara en toning men jag funderar på att verkligen färga det "på riktigt".
Tycker det är rätt skönt att vara lite mörkare på hösten och sen min naturliga solblekta hårfärg på Våren/ Sommaren.

Å andra sidan åker vi ju (förhoppningsvis) till solen den 28:e Januari.
Temperaturen i Egypten låg då runt 25 grader =)
Vi får se hur jag gör.

Här har ni iaf en bild från alldelles nyss.
Såg till att få håret i fokus eftersom ögonen är trötta och ansiktet osminkat ;)



Nu ska jag skumma igenom min praktikrapport.
Har redovisning idag på minst 45 minuter och detta har jag varit nervös/ rädd för sen jag började på BP.
Man redovisar både för sin klass och för ettorna i BP.
Jag har dock hört att det är bra att utmana sina fobier/ rädslor så jag ser det som ett sätt att utvecklas =)


Studier

Ajajaj.
Jag har nyss blivit färdig med min praktikrapport.
Petig som man är ;)
Nu tror jag att jag gjort en tabbe med genom att "råka" tacka ja till en distanskurs som jag itne orkar med just nu.
Ska ringa till studera imorgon och se om jag kan hoppas av den nu innan den dragit igång.

Vilken jobbig dag och vecka detta är. Vill bara ha helg så jag kan slappna av igen.
Men det är väl såhär det är att vara student, och ska vara.
Bara jag som har varit skonad =)
I helgen får jag träffa den här pluttan igen *Längtar*-


Tungt nu

Hallå, vad hände?!
Helt plötsligt när jag vaknade var hela världen utanför fönstret täckt av ett vitt puder.

Brrr.... kallt är det med.
Jag känner mig nere, lite ledsen..
Det är mycket nu, ska jobba och har en del i skolan, min bästa vän har lämnat som ett tomt mörkt rum i mitt liv.
Jag tillåter mig att deppa nån dag till men sen måste jag fan i mej ta mej i kragen.
Det är väl helt ok att deppa lite över att D flyttat men det får inte gå till överdrift.

Nu ska jag bege mig ut för att skrapa de satans förbannade bilrutorna.
Positiv igen ;)


Kvar stod jag med gråten i halsen

Jag har absolut noll, zero, null lust att skriva här idag men jag känner att det inte är riktigt fair av mig att tro att alla läsare ska vänta på att min blogglust återvänt!

Igår var jag på avkedsfest/ utflyttningsfest hos Dessi som lämnat Jönköping för Malmö idag.
Festen var rolig och det var nice att ingen gick ut men summan av kardemumman  kan man väl ändå säga var: Att det gick sådär!

Alkohol kombinerat med en massa känslor i kroppen som man försökt lägga locket på är inget jag rekommenderar.
Jag blev själv chockad när jag började störtböla. Och det blev nog Dessi med.
Men det var jobbigt/ det är jobbigt.

Känslorna var helt från hjärtat och äkta♥



Min bästa vän här uppe flyttar över 30 mil ifrån mig.....
Och en bit av hjärtat flyttar med!!!!


En fin vän

En av mina finaste och underbaraste och faktiskt äldsta vänner fyller år idag.
Vi umgicks intensivt och mycket innan jag flyttade hit och hon flyttade till Malmö.
Numera är jag glad om vi ses en gång om året.
Avstånd kan göra så mycket skit.

För 2 år sen när damen i fråga fyllde 22 gjorde jag ett rejält och långt inlägg som ni kan se här.





Finns helt plötsligt så många fördelar med att flytta neråt när skolan är färdig.
Snart är ju alla jag tycker om och älskar samlade där istället =)
Puss Ida på din dag♥
Vill ha dig nära igen.


Mat mässa

Idag är ingen bra dag i Bella Värld.
Har beslutsångest de lux om en sak och jag mår heller itne riktigt prima.
Känner mig som en överkörd kanin, typ...

Veckans hårda prövningar och tajjt bokade schema har nog gjort sitt till detta måeende.
Har ont i magen, huvudet är grymt trött och orkar typ ingenting.
Vill bara lägga mig och dra täcket över huvudet!.!.!.!

Å andra sidan hände iaf en bra sak idag.
Jag o J bokade en resa via Fritidsresors Fredagsraket.
Ett jävligt bra pris för en hel vecka till värmen i Januari =)
Återkommer med mer info...

Så länge bjuder jag på bilder från förra helgen besök på matmässan.
Vinsten som jag vann hos frusofie gjorde att vi fick en helt underbar dag bland härliga dofter och goda smakprov.
Vi gick där i flera timmar och kunde stannat ännu längre.
Rekommenderar varmt denna tillställning =)


En glad J provsmakar gudomlig glass i kaffe latte smak =)


Dricka paus.


En trött Bella vid största Chokladfontänen♥


FÖRLÅT

Snälla, förlåt mig.
Bloggen hinns inte alls med för tillfället.
Är glad om jag hinner med ett inlägg per dag.

TEMA vecka i skolan, praktikrapport ska färdigställas och sen ska man gärna hinna med att träffa sin vän som flyttar till Malmö på Söndag (saknar redan).
Kanske hinna umgås lite med pojkvännen, städa, duscha, läsa, jobba osv.

Imorgon ska min grupp ha redovisning i skolan.
Temat är sex och samlevad och ämnet är "ETIK".
Vad är rätt och vad är fel? Vad är normalt och vad är onormal?
Spännande och klurigt, kan vändas och vridas i evighet typ.

Jag hoppas jag hinner med mer imorgon här inne.
Sluta inte läs för guds skull.
Det är bara för tillfället ( hoppas och tror jag).


Puss


de sista bilderna

Fiiiiii faeeen.
Jag har ägnat hela jävla kvällen åt att försöka hitta en passande text/ berättelse/ stycke/ dikt eller vers till ömnet vi har i skolan nu men utan resultat!!!

Jag har varit på biblan och jag har suttit i timmar framför datorn men Inget!!!
Nu ger jag upp.

Här bjuder jag iaf på de sista bilderna från det fina gångna kryssningsdygnet♥


Sötnosen

Jag

På ön var nån militäranläggning som J absolut skulle ha på bild;)

NU: SÄNGEN!


Skärgård

Här kommer de få bilder som är kvar.
Jag blev verkligen mållös när jag såg Stockholms skärgård (har aldrig varit där innan)
Bilderna är ganska lika men inte tagna direkt efter varandra.



Nähä, nu ville han inte alls ladda upp mer så ni får hålla till godo med detta enda tills imorgon ;)

Sov gott sweeties♥


Kryssning

Helgen som gick var en riktigt bra helg.
Och kryssningen var fantastisk.
Över alla förväntningar.
Vi gav ynka 1200:- för oss båda inkl. 3 rätters och frukost och det var väl spenderade pengar.

Klockan 18 på fredagen lämnade vi Stadsgårdsslussen och på kvällen var det middag och underhållning i form av "Back to the eighties". MASSA åttiotalsmusik och uppträdande.

22 h Kryssningen gick till Åland och anlände där runt 4-5 på morgonen.
Man hade förmodligen kunnat gå av men då vi gick upp vid 8 satt vi vid frukosten och tittade ut när fartyget lämnade istället =)
Sen kryssade vi mot Stockholm igen genom skärgården- gudavackert!!!!
På färjan fanns spa, flera olika barer, restaurang, tax free och hälsofik. Det fanns till och med ett joggingspår uppe på färjan ;)

Jag var jättedålig på att ta kort i helgen (shame on me) men jag ska bjuda er på de få som togs iaf =)
Ni får Fredags korten nu och Lördagens lite senare för jag måste pluuuuuuggga :/


J i hytten som var superfräsch men inte så stor =)


Jag på lilla toaletten


J i whiskybaren =)


& Jag


Kvällens sminkning med mitt nya smink (Tack M & S)


Stockholm i mitt hjärta.

Jag är hemma, jag är välbehållen, jag har haft det suuuuuuuperskönt och roligt.
Både kryssningen och dagens matmässa var kanon och jag är  så N.Ö.J.D!!

Men jag är trött så det blir inget långt inlägg här.
Tvärtom, jag säger godnatt och på återseende imorgon med en bild på ett av dagens inköp.


Fudge med Whiskysmak (J:s)

Inser nu att man det är totaltjävlaomöjligt att se vad påsen innehåller på bilden men ni ser ju hur jävla trött o sliten jag är och därmed förstår ni ju att jag INTE orkar ta en ny.

Tack på förhand

Er tillgivna bloggerska G ;)


Vi är på väg

... vi ska gå tillsammans du och jag
Vi har en dröm, om en bättre morgondag..

Minns ni den filmen?! Långa färden tror jag den hette?!
Hehe, nåväl.
Vi börjar bli redo att åka nu.
J är o hämtar föräldrarnas bil som vi får låna.

Jag är lite nervös nu.
Tycker egentligen inte om att åka båt men samtidigt vill jag verkligen prova en kryssning.
Ber till högre makter att det inte gungar för mycket.

Vi hörs förmodligen inte förrän på Söndag så jag önskar er alla en skön helg.

Stor kram


Gammal bild, så här brun är jag inte tyvärr ;)


Sträck ut din hand

Jag gillar verklien ideén med det här programmet.
Att olika artister tolkar varandras låtar.
En del blir ju faktiskt just Så mycket bättre:



Jag gillar inte dansband och Lasse Berghagens musik är i mina öron dansband eller snarlikt.
Men jag gillar DiLeva, jag gillar hans röst och hans musik.
Denna låten har jag typ aldrig lyssnat på för jag tycker inte om stilen.
Men texten, WOW.
Sååå bra, med Di Leva för texten nytt liv och kommer helt till sin rätt.

Gåtfulla jord, du gör mig förundrad,
frihetens tid lämnar märkliga spår.
Ögon av sorg söker himmelens stjärnor
som sprider sitt ljus på den väg där vi går.

Sträck ut din hand och finn en hand i din,
så gjorde jag och fann en hand i min.
Sträck ut din hand och bygg en mänsklig bro,
vi bygger från land till land,
sträck ut din hand.


Middagstips

Imorgon bär det så äntligen av till Sthlm.
Räknar inte med att uppdatera här något vidare i helgen.
Back on track på Söndag.

Jag ska gå o packa väskan nu.
Fick äta i min ensamhet idag eftersom mannen är på möte som verkligen dragit ut på tiden (började 16.30)
"Fyndade" Entrecote på Maxi idag.
Då det var kort datum och jag inte tagit upp nåt kött till ikväll så åkte den direkt i stekpannan.

Fick improvisera lite med tillbehör som fanns hemma.
Det blev ändå såååå gott.


Brysselkål, paprika-lök mix, tomater, lite ris och sås =)
Mums!!!!!!!!


Porträtt present =)

Jag delar upp sakerna från min födelsedag som jag vill visa er.
J:s syster gav mig en av de bästa presenterna.
Hon är otroligt talangfull♥
Detta porträtt av oss hade hon ritat:





Kortet är detta och jag tycker det är mycket finare med Louice tolkning än i verkligheten:



TACK SWEETIE♥


Spara pengar

Jag bakar bröd.

Eller nja, jag bakar brödmix =)
För ett tag sen var vi så duktig och köpte brödmix hela tiden istället för o köpa färdiga limpor.
Det blir faktiskt billigare.
En påse ger 2 bröd och kostar cirka 21 :-
Du får inte en limpa bröd som inte är gammalt eller mögligt för 10.50, right ?!

Det är dax att bli ännu bättre på att spara in pengar här i familjen.
Även om vi klarar oss bra på vår ekonomi så finns det roliga och inte lika roliga saker att lägga pengarna på.
Blandannat har vi sagt att vi ska bli bättre på att släcka lampor och inte tvätta så mycket i lägenheten utan i tvättstugan.
Elen är ju svindyr nu när det blir kallare och många bäckar små....


Sån här brödmix är det jag använder.

Nu ska brödet in ugnen  och jag ska invänta fikabesöket som kommer hit.
Min klasskompis Ellie =)


Roligt =)

HAHA- Så jävla typsikt min snorvalp till lillasyster:

lina om Min födelsedags önskan:
vem har sketet på tallriken??


Jag vaknade kl 05.25 och var förundrad över att det var så mörkt.
Det visade sig vara strömavbrott och sen kunde jag inte somna för jag låg bara o väntade på att strömmen skulle komma tillbaka.
Strax därpå ringde J:s alarm och sen myste vi lite innan han gick till jobbet.
Nu har jag både tvättat och städat och ska hoppa in i duschen för att sen inta soffläge tillsammans med praktikpapper. Man hinner iaf med mycket när man vaknar tidigt =)


"Rufsihåret" och hennes ♥ på födelsedagen =)


Tävling hos ninninusens

Jag vill vinna en Personlig almenacka från www.personligalmenacka.se
- och jag är med och tävlar om en sådan hos www.ninninusens.blogg.se


Min födelsedags önskan

Igår fick jag önska precis vad jag ville till efterrätt av min fantastiska pojkvän ♥
Då jag inte är nån tårtälskare så blev valet ganska enkelt.
Det stod mellan marängsvisch (stavning?) och kladdkaka.
Det blev det senare.
En riktig kladdig kladdkaka med after eight grädde.
Tipset med att smaksätta grädde med godis har jag fått från Emelies blogg =)

Vi pimpade kakan med blockchoklad som fick stelna och med lite färgglatt strössel.
Fin och supergod:





Orkade bara äta hälften men det var en njutbar kaka =)


Hår och lite annat

Kanske inte den mest smickrande bilden men här är i alla fall jag nyss i min fina nya pyjamas som jag fick av J.
Jag har kört ett gammalt gamla trick som användes flitigt när jag var mindre, med att fläta håret och sova med det så håret bli vågigt =)


Me♥my new pyjamas =)

Nu när vi ändå är inne på hår så kan jag ju visa min fina frilla som jag hade igår.


"Skatbo" hehe




Jaja, nu ska jag fortsätta min praktikrapport.
Ursäkterna är slut och nu vill jag ha det över!!


Med ett leende på läpparna

Ja, så kommer jag nog somna ikväll.
Har haft en fin dag med familjen här i Jkpg.
J har fått mig att känna mig som en prinsessa =)
Och jag har fått så fina presenter.
J:s föräldrar och hans syster är så himla gulliga.

Jag fick ett superduper fint porträtt som Louice ritat av Mig, Ossy och J.
Bild kommer imorgon (när batteriet på kameran är laddat).
Av J:s föräldrar fick jag presentkort på 500 spänn på H&M och en jättefin ögonskugge palett.
Världens finaste "svärföräldrar".

Jag känner mig lycklig.
Inte bara över att det är min födelsedag utan mest för alla sms, samtal och kommentarer som trillat in här, i telefonen och på FB.

Jag har så många fina runt mig♥
Wilma & Mamma ringde och sjöng för mig och Lina ringde innan.

Och allt annat än minst- min fantastiska klippa J som gjort allt för att denna dagen ska bli fantastisk.
Tack, tack, tack.


Glad och lycklig vid presenterna





Glad och lycklig vid min fina♥

WOWWOWOWOWOWOWOW!!!!!!

Trodde inte jag skulle känna så här idag utan mest vara fylld av ledsamhet över saknaden av min family =)
Men jag har ju en härmed, en alldelles underbar familj!


Vinnare =)

YES =)
JAG VANN.
Wohooooo.... nu vet vi vad vi ska göra på Söndag jag o J♥
Denna dagen blir bara bättre och bättre.
Tack Sofie ;)


Min dag

Ojojoj, idag är det en väldigt speciell dag: Meine Geburtstag =)

Har inget speciellt planerat på dagen mer än att åka o handla och kanske ta en svängom med dammsugaren.
Skulle behövt plugga lite med men det känns ju föga lockande att sitta och göra på sin födelsedag.

Ikväll kommer J:s föräldrar hit.
Vi gör det enkelt för oss genom att beställa Pizza.
Till efterrätt fick jag önska precis vad jag ville av min duktiga sambo som är mästare på att baka.
Ska visa er sen vad det blev.
Tårta avskyr jag så det kan ni glömma =)

På tal om mat så gjorde jag o J en superduper god paj igår.

Jag har hittat ett superbra recept och som inte innefattar förgräddning av skalet.
Och igår bytte jag ut hälften av mjölet till grahamsmjöl så den blev lite mer "matig" och nyttig.

MatPaj måste va nåt av det godaste som finns, MUMS!

Nu: Hopp in i duschen.
Har inte ens fått kläder på mig än.
Men på sin födelsedag får man ju göra lite som man vill =)

*Saknar familjen en sån här dag*


Imorgon är det min dag

Om bara 30 minuter så är det en mycket speciell dag, min födelsedag =)
För 24 jordsnurr sen så ar jag redo för att se världens ljus.
Märkligt, varenda år på dagen när jag fyller år så funderar jag på hur mitt liv kommer se ut nästa år.
Jag brukar alltid önska mig en sak som jag hoppas infriats till nästa födelsedag.
Genom åren har det varit allt från att flytta hemifrån till att träffa nån och att ha slutat röka.

Det blir inget märkvärdigt firande utan bara med J:s föräldrar och honom såklart =)
Jag är tycker det är ganska överskattat med födelsedagar och de senaste åren har jag varit iväg.
Förra året var vi i Riga.
Underbar tripp som jag gärna skulle gjort i år med om ekonomin funnits









Detta året är vi inte iväg på min födelsedag men på Fredag styr vi kosa mot Sthlm för att först åka på en 22 timmars kryssning till Åland och sen umgås med J:s syster.
Mys det med♥

Gonatt


Bästa bloggen

Jag förundras över hur en del trots miljoner ton av motgångar lyckas hålla gnistan och livslusten kvar.
Hur man orkar hålla fast vi den lilla, lilla strimma av hopp och glädje.
Inte klamra sig hjälplöst och panikartat fast utan med ett leende på läpperna och ett "Jag lever än".

Jag pratar förstås om Anette vars blogg jag följt mer eller mindre i närmare året nu.
Hennes hjärntumör är tillbaka.
Stor som en ärta men ständigt på hugget att växa till sig.

Hennes blogg får mig att känna att jag har ingenting att klaga på.
Jag lever och har livet (än så länge) fritt att forma i min hand efter behag.
Jag har livet och ingen hjärntumör i mitt huvud.
Och ändå kan jag klaga och deppa ibland över hur saker och ting blir.

Jag ser upp till många och beundrar mångas styrka men Anette är något alldelles utöver.
Hon skriver ett långt inlägg om sin dödliga hjärntumör och riskerna med en eventuell ytterligare operation, sin kärlek till man och barn och avslutar med "Fortsätter mitt liv så här så kommer jag att avsluta med ett leende".
Hur fantastiskt är inte det?!

Hon lever här och nu och inser att livet är det som hela tiden pågår.
Vill jag ödsla det på att må dåligt och deppa eller LEVA den korta tid jag kanske har kvar?!
Så enkelt men så svårt, så svårt!!!


In o läs: http://blogg.sydsvenskan.se/diagnoshjarntumor/


Hett tips

Emelie och alla ni andra.
Filmen var skitrolig.
Minst lika rolig som "bakfyllan" som är systerfilmen =)
Zach Galifianakis var så jäkla bra i rollen som Ethan.
Filmen får 4 starka H (som i Håkansson)

Hade snoffsat upp mig lite eftersom tankarna på att ta ett glas efter filmen fanns.
Men D hade kört in så då grusades dom planerna, vilket i o för sej inte gör så mycket.
Mer mys och mindre bakfylla ;)


Inte så ofta jag har så här "mycket" smink längre =)


Nu ska jag o J kolla film i sängen.
MYS♥


Fuck it

Jag är så trött, helt slut.
Saknar familjen, för en vecka sen var de hos oss och nu är de långt borta igen.
Tur jag ska på bio sen så jag har nåt kul o se fram emot.
J bara sitter framför datorn hela tiden och pluggar.

Han måste, det förstår jag men det är trist.
Uruselt humör så nu blir det vila så jag är go o glad o trevlig ikväll!!



Over and out!!


Kompisdag

Jag ska alldelles strax bege mig in mot stan för att möta sötaste Lovisa utanför kaffepaus.
Har inte träffat henne sen i början på sommaren så det ska bli riktigt mys =)

Idag blir en riktig "vamedkompisardag" för ikväll ska jag på bio med Dessi.
Vi ska se Duedate som verkar riktigt rolig om man kikar på trailern.



Nä nu måste jag se till att bli färdig för kl 14 ska jag va på plats.

Hörs sen!
Kram


Alla lika, alla olika

Hittade denna kanske inte så fina men ändå tänkvärda och bra dikten om invandrare.

En härlig "dikt"

av Bosse Parnevik (skriven 1992):
Invandrarna
En kommer hit för att fly från nöden
En kommer hit för att undgå döden
En kommer hit av terror tvungen
En kommer hit för att gifta sig med kungen.
Dom är tyskar, iranier, greker och turkar
Mest är de snälla, andra är skurkar.

En del är ärliga, andra är skumma.
En del är genier, andra dumma.
Mest är de fredliga, andra vill slåss.
Med andra ord; de är som oss!

Med fel och brister, tuffa och mjuka.
Fast inte lika avundsjuka...
Vissa är färgade,andra är arier
som köper sin bruna färg i solarier.
Vissa är svarta, andra är gula.
Vissa är vackra, andra är fula.
Men fast de ibland av annan färg é
Är de precis som vi i Sverige.
Och när dom vill jobba här är tacket.
"Ni får inte jobba för facket!"

En del är båtfolk från Vietnam
SOm inte kan sjunga "We shall overcome".
Och inte kan "rulla di rulla" som vi.
En del har andra gudar än vi.
En del söker lugnet istället för bråket.
Det enda vi svenskar kan bättre är språket.

Det sägs att vi stammar från Adam och Eva.
Som inte var svenskar - men ja må dom leva!

 


Min present till praktiken

SIsta dagen/ kvällen på praktiken är gjord och det var med en liten klump i halsen ajg gav alla en "hejdå-kram".
Som tack för att jag fått vara där bjöd jag ju på fika men jag skippade faktiskt att köpa en blomma.
Förmodligen lika bra det eftersom de är så kassa på o vattna de de redan har :P

Istället fick praktikplatsen träbokstäver som bildade ordet : HOPP!
Jag tycker det är så beskrivande för det stället.
Det finns verkligen där, hopp för att pojkarna ska få PUT (uppehållstillstånd), hopp för att det ska gå bra för de, hopp för att de ska få förenas med sin familj en dag, hopp för att de ska lyckas som verksamhet osv.
Det är i grund och botten det som mycket av verksamheten bygger på.
Att ha hopp


Precis som bokstäverna på bilden men gråa och med texten Hopp♥

Hoppet är verkligen det sista som överger en.
Hopp- jag älskar det ordet.


Fina ord om mig

Nu gör jag vid mig för min sista dag på Praktiken.
Det känns sorgligt men ändå okej.
Jag hoppas ju får komma tillbaka MÅNGA gånger och jobba extra.

Ska åka o köpa tårta och en fin blomma nu.
Kommer verkligen sakna alla mina fina killar där.

Igår pratade min handledare jättefint till killarna om hur de ska se upp till mig som ung tjej och praktikant.
Att jag kämpar, går i skolan, sliter för att göra ett bra intryck på min praktik och hur det sedan kan leda till jobb.
Mycket fint och tänkvärt och jag höjde på näsan litegrann.
För så är det ju, jag har gett 100% på mina praktiker för o kunna få bra omdömen, eventuellt extraknäck och bra referenser i framtiden.
Ingenting är gratis här i livet men en del saker ger faktiskt belöning i form av olika saker.
Då blir allt så mycket mer värt det .

Tillåter mig själv att vara stolt över mig själv idag, det är jag värd♥




Nyduschad, därav slicket ;)


Jag säger bara WOW

Jag blev så glad idag.
Min praktikplats med personal och ungdomar gav mig en blomma för att jag slutar min praktik imorgon =)
Sååå fint, så oväntat och så rörande.





"Tack för dina fina insatser och väkommen i en ny roll som timvikarie / Vi på ....."

Det är vad som står på kortet =)
Bättre bekräftelse och betyg kan man inte få.
Jag gör min sista dag imorgon som praktikant men idag var sista gången tillsammans med HELA personalstyrkan.
Imorgon bjuder jag på tårta och ger en blomma tillbaka ;P

Bella♥Behandlingspedagog!!


Sund frukost ;)


Vill härmed visa upp mina underbart sygg, fina och lyxiga nya glas som jag fick av mamma och syrran nu i förskott =) Superduperjätte nice.

Dessutom vill jag visa att jag härmed är fast.
Jag dricker julmust till "frulle", detta hade inte mammsen gillat.
Gött o va vuxen och få bestämma själv och göra som man vill :P


Min lååånga dag

Bryggt kaffe, plockar ur diskmaskin, hjälpt killarna med internet, plockat in i diskmaskin, läst (den sista) boken, Bryggt kaffe, pratat med killarna, bakat kärleksmums, plockat ur diskmaskinen, plockat i diskmaskinen, läst lite, övervägt att gå o gå med en av killarna, kollat på ösregnet, pratat med killarna, ätit (för mkt) kärleksmums, förberett middag, hjälpt med internet, skrivit papper, läst, kollat tv, plockat ur diskmaskinen, lagat middag, ätit, plockat i diskmaskin, hämtat post, tv-mys med killarna, få de i säng, plockat ur diskmaskinen.

Ungefär min dag idag på jobbet/ praktiken 8-23. En lugn dag eftersom killarna äntligen fick sitt eget efterlängtade internet.


Nu stupar jag i säng.

Gonatt


Sista sucken

Jag måste verkligen i säng NU.
Har en låång dag framför mig med jobb på praktiken från 8-23.
Jag vet, de har "jävulska" pass på schemat där.
Men det känns bra att den enda så långa dagen denna veckan, är den jag får betalt för ;)

Denna veckan är sista och hela, långa dagar.
Borde inte längta till Fredag eftersom praktiken då är slut men det gör jag lite..


Förvänta er ingen update här imorrn alltså
Självklart slänger jag in nåt om jag hinner men det är föga troligt.

Godnatt sweeties =)


Visst börjar jag få långt hår nu ;)


Stackars lilla katten

Min lilla kise saknar nog familjen han med men jag tror båda parter tycker det är lite skönt också.
Ossy är en jävel på att jama och exramycket tidigt på morgonen.
Gärna så att hela huset vaknar.
Lina den stackaren sov på en luftmadrass i vardagsrummet och där finns inga dörrar att stänga så hon fick snällt stå ut med detta jävla skrikande från en viss herre i familjen Håkansson/ Persson

Mamma är en tuff jävel som i smyg låste ut kattstackaren på balkongen eller i ett skåp i köket :P
Tur jag kom till undsättning.
Hörde små instängda rop på hjälp från både det ena och andra hållet med jämna mellanrum.


Trots att han är en jävel på att gapa sig hes så är han rätt mysig också ibland. Tycker nog både jag o Lina som här ligger och gosar med min lilla följeslagare sedan 5 år tillbaka =)


Att röka

Jag tror faktiskt aldrig att jag kommer bli rökare, helt och till fullo med allt vad det innebär igen.
Jag har nu kommit på varför.
Jag har hittat en livsstil och en vardag som inte "tillåter"/ innebär rökning.
Ingen av mina vänner eller nån i min familj röker längre.

Mamma har slutat, jag har slutat, mitt jobb innefattar inte längre en massa kontakt med rökare, jag tycker det luktar pyton, jag vill vara en förebild för unga tonåringar som lätt fastnar i rökträsket, jag har sett med egna ögon allt för många gånger vad rökning gör med ett liv: Kol, cancer, hosta, astma etc.

Jag feströker ibland- det är också dumt jag vet men det är gott och ingen ser och blir utsatt, snart tror jag att jag kanske är mogen för att släppa det med. Tillsvidare är jag glad och stolt att efter 7 år som rökare inte längre ha behov eller vara "slav" under ciggen.



Cigaretter tar mångas liv men förhoppningsvis inte mitt.


Älskvärda dagen i bilder

Kollade på Saw 1 med J ikväll.
Psycho film som jag vägrat att se.
J insisterade dock så jag gav med mig.
Den var dock inte så blodig som jag befarat.

Annars har jag gått här ikväll från rum till rum och tystnaden har varit så påtaglig.
Jag vet att det snart ger sig och istället känner man sig fulltankad av energi och tacksam för de mysiga dagarna som varit.
För mys har vi verkligen haft.
Idag var vi i Gränna och spanade in pojkagristillverkningen.
Sen köpte vi på oss lite mumsiga, lyxiga praliner och njöt av hemma till kaffet/ saften.


Vid polkagris tillverkningen♥

2 av 3 sötnosar vid fikat


Superduperjättegoda praliner


Lika som bär, 1 "ljusing" och 1 "mörking" =)


♥Lovely♥


♦En mycket älskad lillasyster♦

EN ÄLSKVÄRD HELG SOM JAG KOMMER MINNAS FÖR ALLTID, LÅNGT INNE I MITT HJÄRTA!


Jag gråter..

Det är så tyst och tomt så att jag gråter.
Så här är det jämt när de varit här och åker hem igen.
Det känns som att hjärtat i bröstet slitit sig loss och åkt med de ner till Skåne :´(

Tur jag ska fylla hela skallen med praktik redan imorgon.
Behöver annat att tänka på så jag inte går ner mig.
Lätt att göra nu.
Så mycket tankar, känslor och funderingar.



MIN FAMILJ ÄR BÄST OCH UNDERBARAST PÅ ALLA SÄTT OCH VIS ♥


RSS 2.0