Om Budapest 2012 del 1

Budapest chockade oss med värmeslag.
Temperaturen kom upp i hela 51 grader en dag :/
Jag har visserligen inga större problem med värme (har väl vant mig efter allt resande) men weekend i den temperaturen kanske inte är att rekommendera.
Vi hade hyrt lägenhet via apartments apart och som alltid när man hyr lägenhet (ja, egentligen hotell också men då har man stjärnor som skvallrar) tog vi en chansning.
I detta fallet tog jag en rejäl chansning för när jag bokade denna lägenheten fanns där inga rescensioner än då den var ny på sidan.
Jag hade småkollat lite innan och sett att rescensionerna som kom in pekade på ett gott omdöme.
Vi var definitivt nöjda.
Visst fanns det vissa brister men det får man ju liksom räkna med.
Exempelvis så funkade inte AC:n, lägligt nog ;)
Uthyraren fanns heller inte på plats i Budapest utan det var hans mamma som mötte upp oss. En väldigt trevlig kvinna men hon hade 0 kunskaper i engelska och kunde bara lite tyska.
Både jag och sis har läst tyska och även om den är bristfällig löste det hal sig smidigt.
Dock glömde hon  nämna att Ac:n var ur funktion och detta fick vi bittert erfara då det började rinna vatten längs väggen...
Som tur var fanns där fläktar, 4 stycken närmare bestämt och de gick minst sagt på högvarv konstant under våra 3 dagar i lägenheten.
Lägenheten låg i stadsdelen Buda och tramline (spårvagn) stationen låg precis utanför lägenheten, det tog ynka 5 minuter att komma till Pest shoppingcentrum.
Vi åkte mest till stationen Oktogon som var en knutpunkt för många sevärdheter.
Budapest kortet kostade cirka 30:- för 24 h och med det kan man åka fritt på all kollektivtrafik.
Se till att ha ett kort, eller giltig biljett för kontrollerna verkar vara täta och böterna höga.
Förutom tramline åkte vi både buss och tunnelbana.
Taxin bojkottade vi helt då det hade rykte om sig att vara många skojare som utgav sig för att vara taxichaufförer dessutom var det så smidigt och enkelt att ta sig runt och hitta.
Terror Haza

På Fredagen såg vi till att ta oss till det omtalade Terror Haza som är ett musem om Ungerna gripande historia som ett land utsätt för otroligt mycket övergrepp av både Sovjetunionen och Tyskland.
Terror Haza var mycket fint och sevärt men alla blev vi besvikna på den bristande engelska informationen.
Glöm inte att ta med er ID eller fråga efter familjerabatt i kassan (något jag missade) för rabatt på entréavgiften.
Inne på Terror Haza eller House of Terror som det heter på engelska, så är det förbjudet att fotografera.
Vi fortsatte dagen med att jaga efter Hard Rock café.
Jag är tokig i Hard rock Café och försöker besöka det i varje storstad.
Hitills har jag avverkat Berlin, Hurghada, Ho Chi Minh och Budapest.
Vi gick efter kartan och fick promenera en bra bit extra eftersom det visade sig finnas flera gator med nästan identiska namn.
Till slut hittade vi iaf rätt och avnjöt världens godaste Nacho Tallrik som är stor nog att dela på.
Servicen på Hard Rock Café är enligt mina erfarenheter alltid suverän.
Hela gänget njuter på HRC

Smarrig nachotallrik

Till vår lycka fick vi nys om att även Starbucks låg i närheten och då var vi naturligtvis tvungna att knalla dit.
En kaffe på maten är ju aldrig fel ;)
Frappe :)

Jag hade ju verkligen snöat in mig på en båttur på Donau och läst överallt att denna avnjutes bäst på kvällen då Budapest glittrar som en stjärnhimmel.
Sagt och gjort, hem, duscha, fixa till sig och sen ut igen.
Vi gick till båtstation efter båtstation men antingen hade sista redan gått, eller var det flera timmar tills nästa skulle gå :(
Ja det blev ju inte mycket av båtturen som ni säkert förstår.
Men, men man ska inte va bitter så istället begav vi oss till storkungen McDonald
Fortsättning följer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0