Just a thought

Igår när Pappa och Lillebror var här så hade de ju köpt frukt med sig till fruktsallad.
När jag packade upp och insåg att de faktiskt hade köpt Kravmärkt bananer spred sig leendet och jag sa att det gjorde mig glad.
Lillebror: "Vi visste att du skulle bli glad av det" =)

Ja och sen diskuterade vi i 1 eller 2 minuter om mina åsikter om hur "den vanliga svensson" gärna slipper under all form av ansvarstagande i ämnet miljöpåverkan och skyller på att politikerna inte sätter upp tydliga regler och restriktioner eller blundar för ett forskar faktum!
Och i förbifarten nämnade jag att jag nu bestämt mig för att byta ut tvättmedlet som är fyllt av giftiga kemikalier mot s.k tvättnötter (läs mer här) som inte bara är betydligt miljövänligare utan också mer ekonomiskt.
Pappa blev (kan erkänna- till min förvåning) intresserad och bad mig att rescensera resultatet för honom sen för att han eventuellt också skulle köpa =)

Jag är en amatör i detta ämnet, det erkänns.
Jag har två vänner som båda har bloggar som är betydligt hajjare än jag på ekologiska produkter, miljöpåverkan och miljövänligare alternativ.
Här har ni den ena och här är den andra.
Mina vänners passion har smittat av sig på mig och jag sprider nu min smitta helt utan hämningar.
Jag vägrar att lita till någon annan än mig själv, likaså skylla på någon annan.
Ju mer jag engagerar mig desto mer får andra människor upp ögonen och vem vet- kanske finns det hopp?!?!?!

Jag vill kunna säga till min avkomma att jag minsann försökte, försökte ta hand om resurserna som är för han/ henne. Det bästa man kan göra för att åstadkomma en förändring är väl att leva och göra så som man själv önskade att andra gjorde. Jag gör inte allt och jag vet att mitt beteende och mina handlingar ibland är väldigt icke miljövänliga MEN jag gör något.

Ex:

Äter vegetariskt en dag i veckan
Skippar kyckling helt och hållet
Tänker mig för innan jag tar bilen
Har vissa utvalda varor som jag alltid köper kravmärkta/ ekologiska (ägg, kaffe och fil)
Bakar ofta mitt eget bröd
Släcker lampor överallt där jag inte är
Diskar disk i maskinen (på miljöprogrammet)
Håller ögonen öppna för miljömärkningar samt ekoprodukter
Försöker i största möjliga mån att tänka på min konsumtion
Engagerar mig och läser på
Slutat färga håret
När ekonomin tillåter köper jag ekologiska hår/ hud produkter
Sorterar alla sopor











Kommentarer
Postat av: Millah - mamma till Amilia ♥

Hej allt bra? :)

Har flera roliga tävlingar i bloggen: http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html

Var jätte gärna med och tävla! Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2011-12-17 @ 01:18:13
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: Michelle

åh vad gullig du är som nämnde min blogg! det värmer i hjärtat! :D jag gillar din blogg jättemycket också och tycker att det är himla kul att du blivit så inpirerad! keep up the good work! kram och god jul på dig! <3

2011-12-21 @ 21:16:18
URL: http://rosenblommandetankar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0