A man's gotta do.

Middag med pappsen och lillebroren ikväll- mucho trevligt!
J stod för matlagningen och det blev fläskfilé sallad med potatisgratäng och salamichips (det sistnämnda vansinnigt gott)
Till dessert hade pappa med sig frukt och vi slängde ihop en fruktsallad, Mumma!

Japp, det var inte det jag tänkt skriva om.
Min kille är superbra på att laga mat.
Ja han är bra på det mesta faktiskt men "uppdelningen" här hemma ser väl ut ungefär såhär:

AV GÅNGERNA
Matlagning: Jag 65% och J 35%
Städning: Jag 25% och J 75%
Diskning: Jag 45% J 55%
Tvättning: Jag 10% J 90%
Plockning: (plocka undan saker som ligger framme, torka av bord osv): Jag 80% J 20%
Bakning: (bröd, kakor m.m): Jag 70% J 30%

Som ni ser har vi en väldigt jämn fördelning, kanske till coh med att J ligger lite på plussidan men å andra sidan så gjorde nog jag det när han jobbade och jag pluggade. Plugga innebar ju mer tid hemma oftast.

Vi bråkar väldigt sällan om vem som ska göra vad och samtidigt så har vi en tyst överenskommelse om att det ska vara jämnlikt. J var urusel på att laga mat när vi träffades (han serverade köttbullar, makaroner och beasås eller lax med potatis 90% av gångerna det första halvåret vi bodde ihop)
Men både han och jag var överrens om att det klassiska orspråket "övning ger färdighet" skulle gälla och nu efter 3 & ½ år tillsammans skulle jag säga att vi är nästa lika grymma båda två (jo man får tycka att man själv är grym) på att laga mat.

Det jag tycker är sjukast/ konstigast det är att många reagerar på detta. Att J exempelvis tvättar varenda gång tycker många är fantastisk och påpekar gärna mer än en gång hur enastående det är....
Galet i mina ögon naturligtvis.

Jag är glad över att min kille är ansvarstagande och jag är glad att jag slipper tvätta för jag tycker det är så booooring men samtidigt ser jag inget märkvärdigt i att J gör det?
Att tvätta en maskin tvätt är väl något som de flesta över 13 bast klarar av eller?
Läs på lappen- stoppa i maskinen- ställ in grader- tryck på ON.
Underskattar vi våra killar?
Tror vi inte att killar klarar att läsa instruktioner på en tvättlapp?
För inte kan det väl vara så skrämmande att vi ser det som kvinnans roll att tvätta, städa diska och laga mat?!

Nej, otänkbart.
Såklart!
Eller?


Bildkälla




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0