RAMADAN

På Måndag börjar Ramadan.
Islams fastemånad.
Jag jobbar inte så mycket nästa vecka men jag är beredd på att de pass jag jobbar kommer killarna att vara lite mer lättirriterade och "slöa".

Igår på jobbet arbetade jag ihop med två personal som också är Muslimer.
Vi diskuterade Ramadan.
Jag har stor respekt för Islam och muslimer.
Jag uttryckte dock min tvetydighet inför Ramadan igår.
Hur hela upplägget med att inte äta och framförallt inte dricka på 18 timmar, känns väldigt riskabelt.

Även om sjuka människor, äldre, barn och gravida inte behöver genomgå ramadan så är det ju många människor som är sjuka utan att de vet det och som bor i länder där temperaturen ofta överstiger 40- 45 grader.
Jag tänker också på männsikor som har arbeten där det krävs att man är pigg och alert.
Ta exempelvis en busschaufför.
Om en busschaufför är trött och energilös på arbetet riskerar han inte bara sitt eget liv utan även alla passagerares.

Samtidigt har jag som sagt stor respekt för det och jag tycker syftet och innebörden av Ramadan är mycket vackert och godhjärtat. "Meningen" med Ramadan enligt Koranen kan du läsa här.

Ramadan har ju dessutom en större innebörd än att bara avstå från saker.
Exempelvis: Givmildhet, Självutveckling och att bandet mellan Allah och Människan stärks!

"Den som gör gott gör det mot sig själv. Den som gör ont gör det mot sig själv" / Koranen


ALL RESPEKT OCH ÖDMJUKHET INFÖR ER MUSLIMER SOM GENOMGÅR RAMADAN.

Kommentarer
Postat av: mamsen

Tryckte på här men det hände inget.

2011-07-29 @ 21:19:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0