Älska dig själv

Jag är inte buddhist och jag är mycket tveksam om jag någonsin kommer så bli.
Faktum är att ju mer jag läser om religion, desto mer tveksam blir jag.

Tänk att vissa människor faktiskt bara tror att någonting är på ett visst sätt och ändå lever de ett helt liv utefter någonting som dom tror ska hända.

Nåväl, det var inte det jag skulle skriva om.
Buddha alltså (eller Siddharta Gautama som han hette), han sa mycket kloka saker.
Buddhismen överlag har mycket spirituellt och mycket för självkänslan att ge men en sak som fastnat hos mig är:


One day, King Prasenajit of Koshala asked Queen Mallika:  "My dear wife, is there anyone who loves you as much as you love yourself?"
The queen laughed and responded, "My dear husband, is there anyone who loves you more than you
love yourself
?"
The next day, they told the Buddha of their conversation, and he said:

"You are correct. There is no one in the universe more dear to us than ourselves.

The mind may travel in a thousand directions, but will find no one else more beloved.

The moment you see how important it is to love yourself, you will stop making others suffer."






Kommentarer
Postat av: Emma

Jo, de här med religion är intressant. Jobbar med det nu med, fast med ett ekonomiskt perspektiv då. Något intressant som jag läst är att någon kommit fram till att man har allt att vinna på att tro på gud men inget att förlora.. För om det nu finns en gud vinner man oändlig nytta men om han inte finns.. så ja, då händer det ingenting alls, man förlorar inget.. Medans om du inte tror är det tvärtom, man har allt att förlora men inget att vinna. Lite väl optimistiskt tänkt kanske, men än dock ett intressant tankesätt!

2011-03-24 @ 21:40:28
URL: http://eeemmms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0