Hjälp behövs alltid

Det som händer i Japan kan bara beskrivas med ett ord: Fruktansvärt!!!
Jag känner så intensivt och mycket med Japans befolkning.
Det enda positiva enligt mig som kommer ur såna här katastrof situationer som både Japan och Haiti är, det är att människan helt plötsligt tvingas samarbeta.
Aldrig är människor/ invånare/ länder så givmilda, förstående, medlidande och samarbetsvilliga som vid ett sånt här tillfälle.
Och så ska det ju naturligtvis vara, MEN hela tiden.

För samtidigt blir jag förbannad.
Förbannad fär att det ska krävas något sånt här för att majoriteten medmänniskor ska öppna plånboken, erbjuda stöd, skicka folk, hjälpa till, sörja, ha medlidande etc.

Vi ska ju för fan hjälpa varandra, stötta och engagera oss HELA TIDEN.
Helt plötsligt står det på var och varannan blogg och Facebook statusuppdatering hur hemsk världen är, hur synd det är om Japans befolkning, hur orättvist det är osv.

Kära kamrater, folk dör varje dag.
Som flugor:

*I Kenya är 3,8 miljoner människor beroende av matnödhjälp för att överleva.

*Var 3:e sekund dör ett barn i ofta simpla sjukdomar som är lätta att bota med rätt medicin.

*I Sverige är risken en på 17 400 att dö i samband med graviditet eller förlossning. För en kvinna i Niger är risken att dö en på sju!

*17,5 miljoner barn har förlorat den ena eller båda föräldrarna i sjukdomar relaterade till aids

*4 100 barn dör varje dag på grund av brist på rent vatten

*Vi har redan nu en stigande invandring av sk. klimatflyktingar, alltså människor som tvingas fly från sina hem till följd av klimatförändringar.

Missförstå mig inte, jag tycker det är BRA att människor engagerar sig och bidrar men jag tycker det är skrämmande att något sånt som det som hände i Japan ska behöva hända för att folk ska få upp ögonen och hjälpas åt.
Jag har själv skänkt pengar till katastrofinsamlingen idag
Men å andra sidan skänkte jag pengar för 1 vecka sen också till Röda Korset Rädda Mammorna.
Varje månad skänker jag pengar trots att jag "bara" har 8100:- själv i CSN

Vi måste ju vakna och inse att hjälpen behövs varje månad-vecka-dag runt om i världen.
Detta är inget nytt, även om det inte brukar hända så "plötsligt".



Översvämningar i Sri Lanka.
SVT Vetenskap. Foto: Gemunu Amarasinghe. Scanpix



Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag håller med dig här. Människor behöver alltid hjälp och det är så många problem och katastrofer som aldrig får denna uppmärksamhet. Nu blir det något sorts kollektivt medlidande, som späds på. Men alla andra dagar då? Det vi måste göra är att hjälpa varandra och förankra det hållbara i vår livsstil - det behövs inte fler klimatflyktingar och vi har ju bara 1 jord

2011-03-15 @ 15:53:07
URL: http://biolog.blogg.se/
Postat av: Anki

Det är fruktansvärt.. och vad gör vi andra som sitter här på våra feta arslen och snokar på facebook och käkar flottig middag! Det är inte klokt..

2011-03-15 @ 18:24:01
URL: http://therosehasitsthorn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0