Tankeställare

Jag har precis kollat färdigt på en riktigt bra dokumentär på SVT-play som hette "Tillbaka till Afghanistan".
Ni hittar den HÄR

Passande nog, med tanke på gårdagen: Internationella kvinnodagen.

Den fick mig att känna sådan tacksamhet för att vara kvinna i Sverige.
Jag hade tur i Livets lotteri♥

Samtidigt fick jag en ilska inom mig, när jag tänker på hur fruktansvärt otacksamma vi är och hur mycket vi tar för givet eller kanske till och med gnäller om.

Visst ska man kämpa framåt och visst är det en lång väg kvar att gå, även här till jämställdhet.

MEN
om vi ser ut från kvinna vs. man och tänker mänskliga rättigheter.
DÅ- då ska vi vara tacksamma.
För skolgång, mat i magen, lagar och förbud mot misshandel, skydd i samhället, skoning från krig och extremister osv.

Jag är glad att jag är en person som inte ofta tar saker för givet.
En sån som inte gnäller för att det är snö på marken i 4 månader eller för att OKQ8 har höjt priset på bensinen med 15 öre.

Det är petitesser jämfört med vad våra systrar och bröder runt om i världen, står ut med.
Tänk på det!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0