ledsen blir jag

Ja, för det första började inte den här dagen så bra.
Har en dag i månaden numera som är fruktansvärd och ni kan ju själva gissa vad den dagen innebär.
Ledtråd: Kvinnoproblem!!!
Brukar bli bättre redan andra dagen så det är bara att bita ihop och knapra alvedon.
På alla hjärtans dag :(

Jag har därför spenderat förmiddagen i sängen med lilla datorn som sällskap.
Svt play är numera min bästa vän för alla bra dokumentärer som läggs ut.
I Lördags kollade jag på "Dear Zachary" som var "one of a kind", skitbra men fruktansvärt sorglig och idag kollade jag på gårdagens program av Dokumentär utifrån.

"Land till salu" hette den och den handlade om hur stora affärsmän runt om i världen köper mark i framförallt Afrika för att odla på och sen exportera till den internationella marknaden.
Problemet är ju bara att den mark de arrenderar ofta redan används av lokalbefolkningen, alltså fattiga småbönder som nu förlorar sin enda livsnäring och blir ännu fattigare.
Detta skiter naturligtvis staten i och säger att eftersom småbönderna inte äger marken utan den ägs av staten så bestämmer också de vad som skall göras med marken!!

Global orättvisa- jo tack!!!
Gör den fattige ännu fattigare och den rike ännu rikare...
Kolonialism verkar vara på väg tillbaka.


Här kan ni se dokumentären.


Kommentarer
Postat av: Michelle

verkar som att våra magar är synkade.. :)

2011-02-15 @ 20:39:23
URL: http://rosenblommandetankar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0