Egypten Del 2

Att vi inte hade några pengar ställde naturligtvis till det ordentligt.
Jag tackar min lyckliga stjärna för att vi tog ut lite mer än vad vi först hade tänkt, innan vi åkte ner.
Det tog nämligen 4 dgr innan bankerna öppnade igen.
Vi hade dessutom tur och ett jäkligt bra hotell som på Onsdagen hjälpte oss att ta oss till centralbanken och därmed lyckas ta ut lite pengar!

Åter igen fick inte mycket hjälp av vårt resebolag när vi berättade om läget. 
Guiden konstaterade bara lugnt att "Nej, det är ju jobbigt. Jag har inte heller några pengar?!?! ".
Nähä, det struntar väl liksom vi i, vi har ju betalt för att åka på semester och njuta och det här är vad vi får.
Min tanke var väl ungefär: "Ta hem oss för fan"

Dessutom kastar den här guiden ur sig "Nu måste ni se upp när ni handlar för pundet ligger på 6:-"
När vi åkte så låg ett pund på 1,25 :- så detta påstående från henne innebar att det skulle ha stigit med ungefär 500% sen börsen stängde.
Som min mamma sen påpekade så kändes detta väldigt lustigt eftersom att en sån sak brukar leda till att värdet istället faller.

Detta gjorde oss ganska nervösa, eftersom jag o J nyss lyckats ta ut 800 pund så räknade vi ut att detta skulle innebära att vi tagit ut ungefär 5000:-
Vi tog därför telefonen och ringde till internetbanken där det sedan visade sig att det senaste uttaget var på ungefär 900 kronor...
Hmm.. vi fick inte ihop det. Guiden måste ha ljugit.

Där och då någonstans fick jag nog, eller rättare sagt VI fick nog.
Så på Tisdagen var det jag som tog telefonen och slog numret till Fritidsresor i Sverige.
Jag var riktigt beviken, arg och ledsen.
Plus att jag överdrev lite bara för att få henne att fatta ;)
Vi ett tillfälle sa jag till och med till henne "Jag är så jävla förbannad på er just nu".
Hon avr jättetrevlig och tog mitt bokningsnummer, däremot kunde hon inte hjälpa mig så mycket utan sa
"Jag är ledsen men du måste ta det här med guiderna"

Jag hade gjort ganska klart för henne att de hade jag tappat förtroendet för för längesen.
Efter detta samtals slut tog det inte lång tid innan det plingade till i min telefon igen.
Det var hör och häpna: En guid på plats.
HAHA
Han hade fått ett samtal från Sverige om att jag ringt dit och varit mer eller mindre vansinnig :/

Jag, fick fan inte mycket svar nu heller.
Det var mest lyssnande, medlidande och "mmmmm:ande."
Strykande medhårs alltså.

Veckan flöt sen på och vi började inse att vi var nog tvnugna att bara gilla läget.
Det irriterande var att folk från andra resebolag åkte hem och blev hemskickade på grund av säkerhetsrisker men vi fick stanna kvar, med två barn i sällskapet dessutom!!!!!

Ud:s uttalande var att de rekommenderade att man åkte hem, och alla turister skulle plockas hem till v.6 (vi åkte ju hem på fredagen v.5) men ingen evakuering.
Hmm... det var alltså upp till varje resebolag att bedömma.


Mina tankar om detta är att Fritidsresor verkligen borde tagit in mer VARFÖR vi var där.
Vi var där för att ha semester och inte för att hälsa på nån, gå på möten osv.
Semester kräver vissa saker av ett ställe.
Att man ska kunna koppla av njuta och släppa alla måste, åka på utflykter osv.
Det innebär inte bara att det ska vara fint väder ( för det var det ju) och varmt i vattnet.

Någon semester blev det inte iaf, inte psykiskt!!!!
Det var konstant oro och nervositet och nya problem som behövde lösas!

Ja, det var nog "allt" om problemen vi stötte på i Egypten!

Nu ska jag ta tag i och visa er korten med =) Men det tar vi i ett "roligare" inlägg =)


Just det: Jag har reklamerat resan men vi får se vad som händer!!!

Kram



Kommentarer
Postat av: Therese

Tack :) Hoppas verkligen ni får tillbaka en ny resa, eller pengar eller vad som helst. Semester är guld värt och man vill verkligen inte drabbas av massa skit när man är iväg.

Hoppas du haft en fin alla <3 dag, kram.

2011-02-14 @ 20:16:50
URL: http://fesan.webblogg.se.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0