Super dokumentär

Jag har faktiskt knappt öppnat pluggeriet ikväll.
Jag fick så mycket gjort idag och har varit riktigt effektiv i veckan så jag unnade mig en pluggfri kväll.

Fast lärorik har den varit ändå.

Jag har ju blodad tand på SVTplay och ikväll kollade jag på en dokumentär som jag rekommenderar, nej förresten jag tvingar er att se den: "Blommorna i lägrets skugga".
Sista 30 minuterna var särskilt bra.
Ni hittar den här.

Alla ni som "stört er på invandrare" & deras ibland fanatiska sätt att utöva och följa sin religion ska defintivt kolla.
Kvinnan i filmen har levt 30 år i ett flyktingläger och dagarna, veckorna, månaderna och åren har fyllts av kamp för sin egen överlevnad och för barnens. Vardagarna har kantats av trakasserier, hot och våld för att hon inte lät könsstympa sin dotter och hon har levt ensam, långt ifrån sin familj och släkt.

Man får verkligen en förståelse för att religionen blir hennes vattenhål.
Den enda källa som ger henne hopp och stöd.
Den enda hon kan och vågar lita på är Gud.
Allt ligger i Guds händer!

Man förstår hur viktig och stor roll i livet religionen spelar för en flykting.
Att komma till ett annat land som flykting är knappast någon resa på ett charterplan med fritidsresor.
Och många, många, många har gått igenom detta.
Och en del ännu värre.

Nåja, ska sluta babbla nu.
Men som sagt.
SE DEN!!!

Slänger in en bild på mitt kvällsmys med.
Snus och J:s goa kudde.
Gött mos.


Kommentarer
Postat av: Emelie

Tack - verkligen.

Det var precis vad jag behövde läsa idag på morgonen. Du har helt rätt och idag väljer jag att titta på det stora totala minuset och struntar i att veckan som gick blev ett liiiitet nederlag...

Kram Kram!!

2011-04-08 @ 07:30:48
URL: http://mrsojvindsson.blogg.se/
Postat av: Jessica - stryk en cupcake på barnens t-shirt

SVT Play är bäst :-)

2011-04-08 @ 09:21:15
URL: http://bymombloggen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0