Att prata med ungdomar...

Jag har absolut minimum planerat i September.
Jag har ju inte vågat bestämma nåt eftersom jag inte haft någon aning om hur schemat på praktiken skulle se ut!
Har fått för 3 veckor nu och nu inser jag att jag inte kommer slita ut mig de första veckorna iaf.
Så nu är jag uttråkad istället :/
Inser att jag kunde åkt ner till k-stad i helgen.
Men, men inte mycket att göra nu.


Det här att jobba med ungdomar är verkligen knepigt.
En vän frågade mig hur det gick på praktiken och jag svarade ärligt att det är skitskoj och intressant men svårt.
Jag tycker det är så svårt att nå fram till de.
Allt man säger och berättar för de låter bara som tjat och moralpredikningar i deras öron.
Bara massa regler och måsten.

Alltid när jag jobbar eller umgås med en yngre åldersgrupp än min egen så försöker jag tänka som jag gjorde när jag var i den åldern.
Och när jag var 15-16 så minns jag väl hur allt "de vuxna runt om mig" sa bara lät som ett schema för hur jag skulle vara och vad jag skulle göra.
Var fanns min fria vilja och min identitet?!

Till slut stängde man av, när man hade hört det 25 ggr innan o visste vad som skulle sägas.
Man la ingen vikt vid orden längre och gjorde ofta motsatt i ren protest.
Man tycker att man är stor nog att ta hand om sig själv och vill göra klart för alla att så fort jag bara kan kommer jag sticka härifrån!!

Därför tycker jag detta är knepigt, hur förklarar man vikten av att sköta sig, hålla tider, gå i skolan osv för ngn som slutar lyssna vid "Du måste".
Ja hoppas jag ska utvecklas och lära mig kommunicera och nå fram till killarna men jag är tveksam.
 Tveksam eftersom jag tydligt märker att det inte fungerar för direkt ngn i personalgruppen!!!

Jag skulle kunna fortsätta o skriva om detta i evighet men får nog stoppa här innan ni somnar :P

manniskor/Mensch17.gif


Kommentarer
Postat av: Evelina

Prag kan jag verkligen rekommendera! Otroligt mysigt och mycket att se. Ganska billigt också men inte om man handlar och äter på de stora kedjorna såklart... Men vi hade jätteskoj, Zoo är ett måste!



Kram

2010-09-03 @ 17:18:55
URL: http://happilyeverafter.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0