Frälsningsarmén.

Jag måste bara skriva ett litet kort inlägg innan jag går o joinar min J i sängen.

Jag är ju som bekant på praktik för tillfället och de som driver denna verksamheten är ju Frälsningsarmén.
Idag har jag haft möjligheten att lyssna på en pastor som jobbar på en annan verksamhet inom frälsningsarmén.
Jag är så impad, vilken kyrka!!

Jag är en människa som alltid försöker ha ett öppet sinne och jag försöker verkligen, verkligen att inte ha fördomar och förutfattade meningar om saker och ting som jag inte känner till.
Att ge varje människa en chans och se saker med egna ögon, ta in och värdera innan jag bedömer.
Vem är jag att döma liksom?!

Dock lyckas man ju inte alltid att gå in i allt helt "open minded".
Man har ju hört saker och kanske lyssnat för mkt på andras åsikter.

Nåväl, till saken.
Frälsningsarmén för mig var bössor, spelemän på stan, soppkök, dräkter, hattar, stickande tanter osv.

Det stämmer kanske delvis men det är så ycket STÖRRE än så.

Vilket hästjobb denna kyrkan gör och de följer verkligen sitt ord och sin grundregel "Alla människor har lika värde". Inte minst märks detta på deras anställda. Av de som jag mött som jobbar inom frälsningsarméns sociala arbete är det inte många som faktiskt tillhört kyrkan. Det är katoliker, ortodoxa, muslimer, buddhister. you name it!!

Jag skulle kunna skriva om min fascination för denna kyrka länge, länge till men jag vill mest dela med mig av det jag läste på deras hemsida och som berörde och fick mig att verkligen tänka till:

Måste man tro på Gud för att få hjälp av Frälsningsarmén?

Svaret är naturligtvis nej. Utan åtskillnad betyder att människor oavsett etnisk, kulturell, social eller religiös bakgrund är välkomna och ska behandlas lika. Det är människans behov som ska vara i fokus och hon ska mötas med kärlek och respekt. Alla människor är lika mycket värda och ska få chansen att få leva ett bra och meningsfullt liv.

En del människor blir offer för omständigheter och vad de än gör så blir deras situation inte bättre. Andra har själv i allra högsta grad bidragit till att de är där de är i livet. Det kan bero på felaktiga val. Här får vi inte heller göra någon åtskillnad. Alla som vill försöka förändra sin situation ska få chansen.






Kommentarer
Postat av: Emelie

Åh vad bra det låter, jag hade ungefär samma förutfattade meningar som du ;-).

Skorna är från Skopunkten, 399 pix, billigt :-D.

Du har helt rätt, många av sakerna man ska göra kan ju vänta lite, det är oftast jag själv som ligger i ;-).

Stor Kram!!

2010-10-26 @ 07:01:40
URL: http://mrsojvindsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0