Livets lotter

Jag gjorde en spännande grej på Facebook.
Eller jag hittade den på FB men det är Rädda Barnen.
Livets lotteri kallas det.
Du drar en lott för att se var du skulle blivit född om du blivit född på nytt.

Visste ni exempelvis att det bara är 0,08% chans att du föds i Sverige?!
Indien som är det land som har störst befolkningsmängd hade år 2009 ofattbara: 1 160 813 000 invånare.
Galet!

När vi var i Indien fick jag mig en riktig tankeställare.
Hur jävla lyckligt lottad och vilka möjligheter vi har i Sverige.
Du kan bli precis vad du vill, det kvittar vad din mamma eller pappa jobbar med.
Min mamma är vårdbiträde men jag kan bli advokat om ja vill.
Tack vare suveräna CSN och tack vare våra levnadsvillkor.

I Indien finns inte alls dom möjligheterna.
Är mamma städare blir du med stor sannolikhet också det.
Ett männsikoliv i indien är inte värt ett piss.
I stora delar av Indien ( den sk. slummen) är mord och våldtäckt ett dagligt inslag.
Visst är det hemskt men ett ryck på axlarna och ett "så länge det inte drababr mig" är nog.

Jag börjar inse hur lyckligt lottad jag är som drog Sverige i mitt Lotteri 1986.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0