ooops

jag läste någonstans att man aldrig ska blogga när man druckit, ooops ;)

Jag reflerkterar och får ofta djupa tankar och funderingar när jag druckit lite.
Jag är absolut inte full nu, men jag har druckit lite vin =)


Jag reflekterade idag över hur stolt jag är över mig själv.
Jag minns hur nervös och skraj jag var när jag sökte praktikplats.
Jag hade en lista som jag fått av en vän, vars mamma är enhetschef, på kommunens psykiatriska verksamheter.
Jag visste att det var svårt att få praktikplats inom kommunen.
Kommunen  vill helst ha USK eller arbetsterapeuter eller möjligtvis Sjuksköterskor.
Jag lyckades prata om hur bra min utbildning var, om hur bra det skulle vara för mig att få en praktikplats just på detta stället... och jag fick det!!!
Kommunens psykverksamheter har avtal med högskolan här i jkpg och stället jag fick plats på hade inte haft nån praktikant på flera år men bestämde sig för o ge mig en chans.
Lucky me!!


Jag har haft 10 suveräna veckor o träffat mer männsikor än jag nånsin kunnat drömma om.
Och vilka personer!
Psykiskt sjuka är de mest utsatta i samhället.
Mest utsatta för fördomar och förutfattade meningar.
Psykiskt sjuka är den gruppen som är sämst betalda i svenksa samhället.
Psykiskt sjuka har en benämning som "farliga och våldsamma".
tänk dig att ha den stämpeln på grund av en sjukdom, nåt som du inte kan rå för.

Så här säger forskningen
"Från 1990 och fram till mars 2007 inträffade i genomsnitt ungefär ett vansinnesdåd vart annat år. Med vansinnesdåd menas här ett fall där en psykisk sjuk person dödar en person på offentlig plats och där gärningsman och offer inte känner varandra och motivet är styrt av en förvrängd verklighetsuppfattning till följd av sjukdomen."

Hur många "vansinnesdåd" som begås av dom som är psykiskt "friska" kan man bara anta.
Jag har fått en annan syn och förståelse för psykisk sjukdom.
Dom är inte farliga, dom är inte "sämre", dom är inte otrevligare, dom är som du och jag men med en helt ofrivillig sjukdom. Lika ofrivillig som epelepsi, diabetes och cancer.
Visa förståelse och respekt!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0