Blueberry breakfast.

Sitter och äter min frukost bestående av en tallrik fil med lite cashewnötter, solrosfrön och blåbär i.
Älskar blåbär både för att det är gott och för att det får filen/ smoothien m.m att se så mycket godare ut.
Att det sen är nyttigt med gör ju inte saken sämre =)


Snabbt om Blåbär:
Blåbär trivs bäst i granskogen och växer vilt i hela norden mellan juni- augusti.
Busken blir 20-40 cm hög och kan bli upp till 30 år gammal. Blåbär har en viss kylande verkan och såldes förr på apoteket som medicin mot feber.
Blåbär har en hög halt av garvämnen vilket innebär att dom är bra mot diareér.
Blåbär innehåller också mycket C-vitamin.
Forskning visar att blåbär förebygger demenssjukdomar. De innheåller också mycket antioxidanter som skyddar mot cellskador samt protein och kostfibrer. De förbättrar ditt mörkerseende och skyddar blodkärlen från åderförkalkning.
Under andra  världskriget gav man blåbär till stridspiloter eftersom deras syn då återhämtade sig snabbare fter bländning.

fakta hämtad
här.


Nu ska jag ta mitt blåbärsätande tryne och gå och göra mig redo för en dag fylld av praktik ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0