Framtiden ÄR här!!

Imorse bad jag J ta bilen.
Han skule till jobbet o sen till skolan och behövde den bättre men han ville jag skulle ha den.
Men jag stod på mig: "Jag måste få lite motion och är bilen hemma så vet jag att jag tar den".
Efter tjat så tog J bilen och jag cyklade in till stan när det var dax att möta upp Eva.
Kondisen måste tillbaka, man blir bekväm när man har bil o körkort!
Dessutom är det billigare att ta cykeln och gratis att parkera och framförallt så är det mer miljövänligt.


På tal om miljön så finna det få saker som skrämmer mig så mycket som klimatförändringarna. Jag känner mig maktlös.
Fast egentligen kan vi ju alla bidra till en bättre miljö genom att göra väldigt lite.
Jag tror vi alla behöver vakna lite o se sanningen i vitögat. Det vi bävat för sker framför ögonen på oss.
Därav rubriken: Framtiden är här.

En utskrift från Expressens nätupplaga, Expressen.se
TVINGAS TILL KANNIBALISM. En isbjörnshane i nationalparken Manitoba, Kanada, har fått tag på en isbjörnsunge. I väntan på isen, då isbjörnarna kan jaga säl, tvingas de nu i desperation till kannibalism. Foto: ©2009 Daniel J. Cox/Naturalexpos

Isbjörnarna tvingas äta sina egna ungar

Isbjörnarna svälter.
I desperation äter de upp sina egna ungar.
Orsaken: klimatförändringarna, enligt organisationen Polar Bears International.

Under de senaste veckorna har fyra fall av kannibalism bland isbjörnar rapporterats till nationalparken Manitoba, Kanada.
Normalt brukar det vara ett till två fall om året. Vid ett tillfälle fångades isbjörnen på bild, med resterna av den lilla ungen hängandes ur gapet.


Dramatisk ökningÖkningen är dramatisk, enligt Polar Bears International som citerar forskaren Dr Ian Stirling vid Environment Canada. Stirling har studerat isbjörnarna vid Western Hudson Bay, nordöstra Kanada, under mer än 35 år.
- Vid den här tiden på året är isbjörnen hungrig eftersom de har överlevt på sina lagrade fettreserver sedan isen på Hudson Bay smälte för några månader sedan. Under tiden de väntar på att isen ska frysa till förlorar de vikt och blir mycket hungriga, säger han.
När isen fryser till kan isbjörnarna komma ut och jaga säl. För tjugo år sedan brukade björnarna vara tillbaka på isen vid Western Hudson Bay omkring 8 november, ett datum som har förskjutits med flera veckor till följd av det allt varmare klimatet.
Letar annan föda- Om de inte kan komma ut på havsisen för att jaga säl vid mitten av november börjar hanarna leta efter annan föda, som mindre björnar, säger Ian Stirling.
Även på norska Svalbard har det iakttagits fall där isbjörnar äter björnungar.

 

Fakta

KLIMATET ÄR DET STÖRSTA HOTET
Forskare uppskattar
att det finns mellan 20000 och 25000 isbjörnar. De flesta av dem, 60 procent, lever i Kanada. Isbjörnen lever i Arktis och rör sig över hela området, från Ryssland till Alaska, från Kanada till Grönland och norska Svalbard.
Polar Bears International arbetar för att bevara isbjörnen och dess naturliga miljö. Enligt organisationen är det främsta hotet mot isbjörnen
klimatförändringarna, eftersom isarna smälter och djurets naturliga miljö
försvinner.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0