Nyttig mat och jobbig helg

Ledig idag och det känns helt underbart faktiskt =)
Jobbigt o jobba helgen ju.

Den senaste veckan har jag haft problem med magen. Ont i den så in h*lvete. Verkligen typ kramper som kommer nån gång per dag och sen när jag har haft dom är jag öm i magen hela dagen.
Dessutom har jag ont i brösten (nej, jag är inte gravid, de var de första jag kollade).
Igår var det dock värst.
JAg kom hem från jobbet och hade fruktansvärt ont.
Behövde dessutom gå på toa vilket jag alltid har problem med dom helgerna jag jobbar eftersom jag inte kan gå på toa någon annanstans än hemma (nr 2 alltså).
Men när jag satt på toa blev smärtan för mycket.
Jag började kallsvettas och det gick upp i huvudet och jag fick ett kraftigt illamående, så krafitgt att jag till slut fick luta mig över handfatet och kräkas.

Jag har inte haft en smärta som gjort att jag kräkts sen jag fick mitt senaste ep- anfall för 7 år sen. Det var fruktansvärt. Jag var helt skakis efteråt och frös så jag höll på att dö.
Fick lägga mig i soffan med både täcke och filt och sen somnade jag i 2 timmar.


VId 18.30 kom J och jag mådde mkt bättre. Så vi ställde oss och gjorde kesoplättar med äpplen, kanel och kardemumma i. Till det hade vi nyvispad grädde och lite sirap. De blev underbar gott!! Fast det var svårt att göra, det ska vara ett nyttigt GI- alternativ och det var supergott. J fick dock vända dom och det var inte lätt, men ahn var mkt bättre än mig på det.

Här kommer receptet:
Ca 1 stor/ 2 små portioner.

  • 2 st ägg
  • 1 liten burk keso
  • 3 msk dinkelmjöl
  • lite salt

  • Man kan ju köra m,ed olika smakvarianter såsom äpple- kanel, blåbär, hallon, och vill man ha lite matigare kan man lägga i lite skinka och lök eller basilika.
     

    Gör så här:

    1. Häll upp keson i en liten bunke, ta en gaffel och tryck/mosa dem lite. Gör inget om det fortfarande är klumpar, men bör finputsas lite! Blanda sedan ner ägg, mjöl och lite salt. Vispa ihop smeten.


    2.
    Blanda ner rivet äpple och kanel. En smaksak hur mycket men ja tog ganska mycket kanel, lite kardemumma och ca 1 och 1/2 äpple till 2 portioner.

    3.
    Ha lite smör i botten på en stekpanna och häll upp två lagom stora plättar, värm dem försiktigt (inte för hög värme). Tänk på dem som små omeletter när du lagar dem, annars blir de som mina första.. trasiga och kladdiga (inte så lätta att vända i helt skick).

    4. Vispa iordning lite grädde som tillbehör (om du vill ha det, smaksak). När plättarna sedan är färdiggräddade - Lägg upp dem på två tallrikar och klicka på lite grädde, ät och njut!
                                                                                                                                                                                                                 

    Jag ökade på det här receptet lite eftersom vi båda skulle bli mätta.

    Hällde på lite sirap med eftersom ja är van vid att ha nåt sött på plättar eller pannkakor

    Nästa gång ska vi göra dom med skinka, lök och lite oregano. Då blir om lite mer matiga.


    Ikväll ska jag försöka mig på ett annat recept. Har blivivt riktigt huslig =)

    Mkt roligare när man är två som äter sen.

    Blir det lyckat ikväll skriver jag upp det.


    / Kram



     

     


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0